Endnu en hollænder til Grindsted

Kristen Højgaard i Krogager ved Grindsted driver Højgaard Transport ApS. Tidligere i år skulle han investere i en ny lastbil, og på trods af, at han efterhånden er blevet 69 år, ville han have en fremtidssikret løsning, der også var driftssikker og økonomisk. Baseret på tidligere erfaringer blev det til endnu en DAF, denne gang en 3-akslet DAF XF 510 FAN 6×2*4 forvogn med wirehejs, der skal trække hans 4-akslede påhængsvogn. Vogntoget skal primært køre korn- og foderstoffer for DLG over hele Danmark. For at fuldende investeringen har han også købt to nye Micodan containere.

– Jeg har tidligere haft op imod en halv snes lastbiler, men i de senere år har jeg droslet ned. Den nye DAF er nu min eneste lastbil, som jeg selv kører til hverdag, siger Kristen Højgaard. Som én-bils vognmand kan han selvfølgelig selv bestemme, så bilen er blevet, præcis som han vil have den.

Manøvreevne og lav totalhøjde

– Tit skal jeg ind på snævre gårdspladser, så derfor har jeg valgt en bil med styrbar bagaksel. Jeg skal også kunne komme ind i lader og haller med lave porte, så derfor har jeg valgt DAF’s mellemhøje førerhus Spacecab i stedet for det højeste Super Spacecab. Jeg har desuden fået monteret en knap, så jeg kan udlufte både luftaffjedringen på forakslen og på førerhusophænget. Så holder bilen sig under de 3,4 meter, som er et krav fra DLG, ja faktisk kommer den ned på 3,36 meter, fortæller han.

Kristen Højgaard er i det hele taget rigtig godt tilfreds med hele den pakkeløsning, som Lastbilmægleren v. Carsten Lykke har sat sammen.

– Jeg har haft en DAF tandemtrækker, der bl.a. kørte med 4-akslet gylletrailer og suge-/blæse-trailer. Den bil var ikke til at slide op, så hvorfor ikke køre videre i endnu en hollænder, spørger han og giver selv svaret:

– Jeg er sikker på, at DAF, Carsten Lykke og PM Lastvogns Service er den bedste kombination på markedet lige nu. Carsten har taget tandemtrækkeren i bytte på den nye, og jeg stoler faktisk så meget på DAF, at jeg har fravalgt service- og reparationskontrakt. DAF giver jo 3 års/500.000 km fabriksgaranti, og PM Lastvogns Service har Danmarks bedste værksted, så jeg er helt tryg, slutter han.

Tal og fakta om Højgaard Transports nye DAF XF 510 FAN 6×2*4 SC

  • 12,8 liters MX-motor på max. 510 hk/2.500 Nm, Euro 6
  • 12-trins ZF 12AS2540 gearkasse med AS-Tronic fuldaut. gearskifte
  • DAF SR 1347-bagaksel, enkeltreduceret med udv. 2,53:1
  • EBS-skivebremser og ECAS-luftaffjedring på alle tre aksler
  • ACC-afstandsradar, AEBS-nødbremsesystem, sporassistent
  • LED forlygter samt LED sidemarkerings- og baglygter
  • DAF Spacecab førerhus med mellemhøjt tag
  • Multi-justérbare luksus-stole med sædevarme og -ventilation
  • Læderrat med fjernbetjening af fartpilot, radio, telefon mv.
  • X Comfort madras i nederste køje
  • Køleskab-/dokumentboks under nederste køje
  • Opbygning: 3-vejs 24-tons HMF wirehejs med fjernbetjening, VBG-træktøj til påhængsvogn
  • Fabriksmalet førerhus i kundefarve, opbygning mv. malet af Mosegaard Autolakering i Bramming
  • Udrustet med div. udstyr samt klargjort til levering af PM Lastvogns Service i Hedensted
  • Solgt og leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted